Atitudini şi valori
Unitatea de curs nr. 1
• Capacitatea de autoevaluare ca stil profesoral; • Capacitatea de evaluare obiectivă a elevilor; • Adecvarea condiţiei proprii relativ la condiţia elevului; • Auto-respect şi respect pentru elev ca fiinţă în dezvoltare; • Valorizarea dialogului didactic de pe poziţii de deschidere şi încredere; • Utilizarea valorilor umaniste în actul didactic.
Unitatea de curs nr. 2
Valori: tratarea egală a tuturor elevilor, chiar şi a acelora care au rezultate mai slabe sau sunt în situaţia de a recupera distanţa faţă de colegii mai performanţi; Atitudini: recunoaşterea greşelilor ca făcând parte integrantă din procesul de învăţare şi delimitarea de anatemizarea eşecurilor, fără a face din greşeli un tip acceptabil de performanţă din partea elevilor.
Unitatea de curs nr. 3
Participanţii la curs vor dobândii valori care se află în strânsă legătură cu sloganul Uniunii Europene ”Unitate în diversitate”. Toleranţa, comportamentul nediscriminatoriu, deschiderea faţă de ”ceilalţi”, capacitatea de a comunica eficient, abilitatea de a depăşi barierele de comunicare şi de a negocia eficient în situaţii de comunicare vor fi valori dobândite atât în urma prezentărilor formatorului, cât şi a participării la exerciţiile de grup. Participanţii vor deveni mai atenţi la tratarea egală a tuturor elevilor, chiar şi a acelora care au competenţe comunicaţionale mai scăzute sau rezultate mai slabe faţă de colegii mai performanţi în ceea ce priveşte comunicarea interpersonală sau în grup.
Unitatea de curs nr. 4
• valori profesionale: dezvoltarea competenţei didactice şi pedagogice a profesorilor în vederea unei mai bune cunoaşteri a personalităţii elevilor şi a adecvării stilurilor de predare şi evaluare în raport cu temperamentul şi potenţialul cognitiv al acestora; • atitudini: formarea unor atitudini comprehensive, flexibile, tolerante şi responsabile, abordarea diferenţiată a elevilor şi a stilurile de învăţare, creşterea interesului pentru eficienţa procesului educativ şi pentru dezvoltarea gândirii performante şi creative prin antrenament intelectual.
Unitatea de curs nr. 5
• valori profesionale: cunoaşterea personalităţii elevilor; recunoaşterea impactului complex al evaluării şcolare asupra tuturor actorilor şcolari; adecvarea strategiilor de evaluare în raport cu temperamentul şi potenţialul cognitiv al elevilor; • atitudini: abordare pozitivă a evaluării, cu accent pe funcţia motivaţională a acesteia şi pe valorificarea “punctelor tari” ale elevilor, prin raportarea la progresul individual al fiecăruia; flexibilitate şi responsabilitate în procesul evaluativ, prin respectarea deontologiei evaluării şi, în acelaşi timp, prin adaptarea demersului la specificul diferitelor context educaţionale.
Unitatea de curs nr. 6
• valori profesionale: dezvoltarea unor competenţe de identificare şi interpretare adecvată a tipurilor temperamentale specifice personalităţii elevilor, eficientizând procesul de predare şi învăţare prin luare în considerare a acestor particularităţi interindividuale; • atitudini: formarea unor atitudini tolerante şi o înţelegere profundă a diferenţelor inter-individuale la nivelul elevilor; eficientizarea procesului educaţional prin adaptarea metodelor la particularităţile elevilor.
Unitatea de curs nr. 7
• valori profesionale: considerarea nevoilor, intereselor şi potenţialului de dezvoltare al fiecărui elev; atenţie şi tratament egal în dezvoltarea şi adaptarea situaţiilor de învăţare promovate în cadrul curricular şi extra-curricular; lipsa prejudecăţilor cu privire la temperamentul şi potenţialul cognitiv al copiilor cu comportament deviant; confidenţialitate în raport cu datele dobândite despre elevi. • atitudini: empatie şi asertivitate în lucrul categorii speciale de elevi; respect faţă de nevoile şi interesele acestora; flexibilitate şi responsabilitate în procesul didactic, prin respectarea deontologiei profesiei didactice şi prin implicarea factorilor relevanţi în procesele de învăţare (familie, personal de sprijin etc.).
Unitatea de curs nr. 8
• valorificarea critică şi selectivă a informaţiilor, • derularea procesului de consiliere pe criterii de competenţă, • interes pentru unicitatea fiecărei persoane şi flexibilitate în adaptarea stilurilor de consiliere în funcţie de aceasta, • responsabilitate şi disponibilitate pentru sprijinirea părinţilor şi a altor cadre didactice pentru crearea unor condiţii adecvate de învăţare şi dezvoltare a elevilor cu temperament/stiluri cognitive diferite. • atitudine pozitivă faţă de autoformare şi dezvoltare personală continuă în domeniul consilierii.
|