Cursuri de formare
Unitatea de curs 4 |
Unitatea de curs nr. 4.Gândire performantă şi creativitate
Obiectivul general al unităţii de curs
Obiectivul nostru porneşte de la următoarele presupoziţii şi ipoteze: a) dintre diverse modalităţi şi acte ale gândirii, toate corecte din punct de vedere formal, sunt performante doar acelea prin care putem înţelege şi prin care ne putem raporta la un număr cât mai mare de situaţii şi la situaţii cât mai diferite; gândirea performantă este larg cuprinzătoare, este flexibilă şi creativă; b) gândirea performantă este educabilă, poate fi dobândită, influenţată, sporită prin antrenament; c) între gândire şi temperament există o corelaţie procesuală; anumite tipuri de temperament sunt consonante într-o mai mare măsură cu anumite procese mentale, limbaje, stiluri de învăţare şi de comunicare, fapt cu efecte în educaţie, în selecţia şi pregătirea resurselor umane şi în antrenamentul pentru completitudinea şi performanţa gândirii; d) creativitatea este un aspect esenţial, definitoriu al gândirii performante; sub acest unghi, creativitatea înseamnă, înainte de toate, capacitatea de a folosi “procedura” de gândire cea mai potrivită într-o situaţie dată, şi – cu deosebire – , în situaţiile noi, complexe, turbulente; e) gândirea performantă este educabilă în şcoală şi în organizaţii; din acest punct de vedere, între şcoală şi organizaţiile de muncă există similitudini intense; f) pentru formarea gândirii performante este vitală – mai mult decât în oricare altă situaţie – “formarea formatorilor”, a profesorilor în ipostaza lor de manageri care trebuie să gestioneze eficient şi să dezvolte resursele şi abilităţile perceptive, cognitive, afective şi imaginative ale elevilor.Obiectivele specifice ale unităţii de curs
|